خودتازه، فعالیت های مکیدن بچه را به سمت پستان یا شیشه شیر هدایت می کند. اگر نیازهای دهانی بطورمناسب ارضا نشوند، امکان دارد که فرد عادت هایی نظیر( شست مکیدن، ناخن جویدن، را در کودکی و پرخوری و سیگارکشیدن را در بزرگسالی پرورش دهد).
مقعدی
۱ تا ۳ سالگی
کودکان نوپا و پیش دبستانی از نگهداشتن و رها کردن ادرار و مدفوع لذت می برند. آموزش استفاده از توالت، مسئله مهمی بین والد و فرزند می شود. اگر والدین اصرار داشته باشند که کودکان قبل ازینکه آمادگی داشته باشند آموزش ببینند، یا چنانچه آنها توقع خیلی کم داشته باشند، تعارض های مربوط به کنترل مقعد ممکن است به شکل نظم و پاکیزگی بیش از حد و شلختگی و بی نظمی آشکار شوند. برخی نیز در بزرگسالی به احتکار دست می زنند.
آلتی
۳ تا ۶ سالگی
هنگامی که کودکان پیش دبستانی از تحریک اندام تناسلی لذت می برند، تعارض ادیپ در مورد پسرها و تعارض الکترا درمورد دخترها ایجاد می شود، کودکان نسبت به والد جنس مخالف احساس جنسی می کنند. آنها برای اجتناب از تنبیه، این میل رارها کرده و خصوصیات و ارزشهای والد همجنس را می پذیرند. در نتیجه فراخود شکل می گیرد، وکودکان هربار که ازین معیارها تخلف کنند، احساس گناه می کنند.
نهفتگی
۶تا ۱۱سالگی
غرایز جنسی خفته هستند و فراخود بیشتر رشد می کند. کودک از بزرگسالان و همسالان هم جنس خارج از خانواده، ارزش های اجتماعی تازه ای را کسب می کند.
تناسلی
نوجوانی
با فرا رسیدن بلوغ، تکانه های جنسی مرحله آلتی ازنوظاهر می شوند. اگر رشد در طول مراحل پیشین موفقیت آمیز بوده باشد، به ازدواج و رابطه جنسی پخته و به دنیا آوردن فرزندان و بزرگ کردن آنها منجر می شود.